Uszkodzone wtryskiwacze – objawy uszkodzonych wtrysków

Pod maską samochodu znajduje się silnik i szereg układów wspierających jego działanie. Ważnym elementem są wtryskiwacze, bez których pojazd nie mógłby ruszyć. To one podają do silnika paliwo w odpowiedniej ilości. Są połączone z pompą poprzez przewód wysokiego ciśnienia. W odpowiednim momencie, po uzyskaniu sygnału z komputera sterującego, podają olej napędowy do komory spalania. Ich prawidłowa praca jest bardzo ważna. Z czasem może dojść do awarii wtryskiwaczy, a objawy uszkodzonych wtrysków bywają różne. Ich znajomość ułatwia identyfikację problemu.

Uszkodzone wtryski – objawy typowe

Dysfunkcje wtryskiwaczy mogą się objawiać na wiele różnych sposobów. Najczęściej pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika, bez względu na to, czy jest zimny, czy już rozgrzany. Może się zdarzyć, że podczas jazdy na jałowym biegu samochód zwyczajnie zgaśnie.

Z rury wydechowej pojazdu mogą się wydobywać znaczne ilości spalin w kolorze białym lub czarnym, w zależności od źródła awarii.

Niesprawne wtryskiwacze powodują również powstawanie hałasów, które wydobywają się spod maski. Kierowca odczuwa je jako nietypowe stukanie w czasie jazdy.

Objawem uszkodzonego wtrysku w dieslu jest falowanie obrotów i nierówna praca jednostki napędowej, które powodują nieprzyjemne szarpanie podczas jazdy. Komfort prowadzenia pojazdu spada, a na domiar złego taka jazda jest niebezpieczna.

Uszkodzone wtryski – objawy diesla

Jeszcze 15 lat temu dymiący diesel był normą. Obecnie już wcale tak być nie musi. Jeśli więc zauważasz intensywne dymienie z wydechu samochodu z silnikiem diesla, a dym ten jest czarny, będzie to oznaczało niepełne spalanie oleju napędowego. Dym nabiera charakterystycznej czarnej barwy, jeśli przy pracy silnika diesla mamy niedostateczną ilość tlenu – w efekcie zamiast dwutlenku węgla powstaje sadza, która barwi na czarno. Zazwyczaj powodem takiej sytuacji jest zbyt duża dawka paliwa z wtrysku bądź nieszczelny albo niedrożny dolot powietrza.

Przyczyną może być również spalanie niewystarczającej ilości paliwa lub tankowanie paliwa niskiej jakości.

Może się też zdarzyć, że dym wydobywający się z rury wydechowej pojazdu będzie nie czarny, a biały. Informuje on, że w mieszance paliwowej pojawił się olej silnikowy, który mógł się tam dostać przez układ doładowujący jednostkę.

Jakie jeszcze objawy dają uszkodzone wtryskiwacze? W dieslu mogą dotyczyć nierównej pracy silnika, co może być związane z awarią wtryskiwaczy lub z uszkodzeniem sterownika. Brak możliwości odpalenia silnika może oznaczać nieodpowiednie parametry wtrysku.

Awaria wtrysków common rail w silniku diesla w ekstremalnych przypadkach może prowadzić do:

· wypalenia tłoków,

· uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego,

· uszkodzenia filtra DPF,

· uszkodzenia turbiny.

Uszkodzone wtryski tego rodzaju mogą powodować zwiększone spalanie ropy.

Co zrobić, jeśli pojawiają się objawy uszkodzenia wtryskiwaczy?

W przypadku identyfikacji wymienionych objawów mogących wskazywać na problemy z wtryskiwaczami należy poddać je kontroli technicznej i jeśli jest to konieczne, regenerować je. Producenci pojazdów z silnikiem diesla najczęściej zalecają regenerację wtryskiwaczy co 40 000 km. Czasem jednak lepiej robić to znacznie częściej, by nie doszło do całkowitego uszkodzenia tego elementu.

Jak na co dzień dbać o wtrysk paliwa?

Zgodnie z zasadą mówiącą, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, warto odpowiednio zadbać o wtryskiwacze w swoim samochodzie. Ich wymiana po całkowitej awarii pociąga bowiem za sobą bardzo wysokie koszty.

Należy zachować właściwą higienę eksploatacji układu zasilania silnika wyposażonego we wtryskiwacze. By przedłużyć ich żywotność, warto regularnie wymieniać filtry i olej. Ryzyko wystąpienia usterki wtryskiwaczy można zmniejszyć dzięki tankowaniu na renomowanych stacjach paliw.

Uszkodzone wtryski – objawy benzyniaka

Nie tylko samochody z silnikiem diesla mogą doznać uszkodzenia wtrysków. Objawy w silniku benzynowym dotyczą zwykle problemów z rozruchem, dymienia czy nierównej pracy na wolnych obrotach.

Zasadniczo wtryskiwacze benzyny są bardzo trwałe, dlatego powinny wytrzymać cały przebieg samochodu, ale awarie się zdarzają. Mogą być spowodowane wadliwymi wtryskiwaczami.

Czyszczenie wtryskiwaczy – kiedy można przeprowadzić taki zabieg?

Regeneracja nieszczelnych wtryskiwaczy, które powodują liczne objawy podczas jazdy lub ich wymiana pociągają za sobą wysoki koszt. Czyszczenie tych elementów silnika kosztuje ułamek ceny regeneracji lub wymiany, a może przynieść bardzo dobre efekty.

Wtryski można wyczyścić w warsztacie, gdzie mechanik przy użyciu zewnętrznej pompy i specjalistycznego preparatu wykona taki zabieg. Na rynku dostępne są jednak preparaty do samodzielnej aplikacji.

Zanim jednak dokonamy czyszczenia wtryskiwaczy, należy zdiagnozować usterkę. Diagnostyka w takim przypadku polega na wykonaniu testu przelewowego i sprawdzeniu przy użyciu komputera korekt wtryskiwaczy. Sterownik silnika powinien zadbać o to, żeby motor pracował w równomierny sposób na wszystkich cylindrach. Korekty z kolei to dodatkowe dawki paliwa, które sterownik kieruje do poszczególnych komór spalania w silniku, by ten poprawnie pracował. Rekompensuje się w ten sposób skutki zużycia wtryskiwaczy albo niższą kompresję w danym cylindrze. Korekty mogą być dodatnie lub ujemne, natomiast w typowych przypadkach przyjmuje się, że nie powinny przekraczać plus minus od 1,5 do 2,5 mg na suw. Jeśli są większe, najprawdopodobniej będziesz musiał wymienić wtryskiwacz.

Będzie się on kwalifikować do chemicznego czyszczenia, jeśli korekty znajdują się na granicznej wartości plus minus od 3 do 3,5 mg na suw. Przy wyższych wartościach pojawi się konieczność wymiany lub naprawy wtrysków.

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień
  • Zarejestruj się

Rejestracja

Posiadasz konto?
Zaloguj się lub zresetuj hasło