Kiedy przychodzi moment naprawy samochodu, często łapiemy się za głowę, widząc koszty. Jak zatem na tym oszczędzić? W tym tekście przedstawimy Wam dziesięć zasad, jak zapobiec drogim naprawom samochodu.
1. Nie „gazuj” silnika bezpośrednio po uruchomieniu. Silniki mają łożyska ślizgowe, które potrzebują oleju do swojej pracy. Pompa oleju, w zależności od temperatury, lepkości oleju i stanu silnika, potrzebuje od 2 do 10 sekund, aby dostarczyć olej do najdalszych węzłów smarowania.
2. Wymieniaj olej co każde 10.000 -15.000 kilometrów. Dłuższe interwały mogą być zachowane tylko przy jeździe autostradowej. W innym wypadku nie warto oszczędzać. Zalecenia producentów co do trybu „long life”, są efektem presji firm flotowych i nie są technicznie uzasadnione.
3. Unikaj jak możesz jazdy na zbyt niskich obrotach. Taka eksploatacja niszczy łożyska wału korbowego oraz koła zębate w skrzyni biegów, co przyczynia się do powstawania nagaru. W takich warunkach wzrastają naciski na łożyska i koła zębate, a ciśnienie oleju w silniku pozostaje bardzo niskie.
4. Do prawidłowej pracy silnik musi być raz na około 1000 kilometrów mocno obciążony. Można to zrobić na 3 lub 4 biegu na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu. Wystarczy przejechać kilka kilometrów z wyższymi obrotami na niskim przełożeniu. Taki zabieg przyczyni się do „odetkania” filtra DPF i pozwoli wypalić nagary z denka tłoka, rowków pierścieni, mechanizmu zmiennej geometrii turbosprężarki i innych elementów silnika.
5. Zawsze stosuj olej od Liqui Moly, zalecany przez producenta silnika. Nie eksperymentuj z lepkością oleju. Zbyt mała lepkość może doprowadzić do zatarcia silnika, a zbyt duża przyczynia się do zwiększonego spalania i problemów z filtracją oleju.
6. Regularnie, przed każdą wymianą oleju, płucz silnik preparatem Liqui Moly Engine Flush nr 2640. Proces ten pozwoli zachować wnętrze silnika w nienagannej czystości, a czysty silnik to mniejsze spalanie, większa kompresja i moc.
7. Przy każdym przeglądzie sprawdź stan czystości zaworu EGR, odmy i kolektora dolotowego. Zanieczyszczenie któregokolwiek z tych elementów przyczynia się do dalszego zanieczyszczania silnika. W razie konieczności wyczyść te podzespoły preparatem Liqui Moly Oczyszczacz przepustnic nr 5111 lub Oczyszczacz kolektora diesel nr 5168.
8. Nie wyłączaj silnika bezpośrednio po forsownej jeździe. Takie zachowanie niszczy ułożyskowanie turbosprężarki.
9. Regularnie czyść układ wtryskowy za pomocą preparatów Liqui Moly Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 2666 (diesel) lub Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 1971 (benzyna). Złe rozpylanie paliwa to główna przyczyna tworzenia nagaru w silniku. Brudne wtryskiwacze generują nadmierne dymienie i tworzą sadzę, która dostaje się do oleju i zwiększa zużycie paliwa. Czyszczenie wtryskiwaczy czasami może być skuteczną alternatywą mechanicznej regeneracji tych elementów.
10. Serwisuj swój samochód w jednym z warsztatów Liqui Moly Pro Line Serwis.
Pracują tam prawdziwi pasjonaci, którzy znają powyższy dekalog na pamięć i stosują go w praktyce. Bez problemu wykonają wszystkie niezbędne usługi i wymienią Twój olej na Liqui Moly.
Szanuj swój samochód!