Oleje silnikowe to obok paliwa i smarów materiały eksploatacyjne, które są niezbędne do poprawnego działania pojazdów.


Od ich właściwego doboru zależy sprawne funkcjonowanie samochodów. Kierowcy w swoich wyborach często stawiają na jakość, którą gwarantują najlepsi producenci. LIQUI MOLY to pewność najlepszego wyboru, która przełoży się na niezawodne działanie aut. 

Funkcje oleju silnikowego – za co tak właściwie odpowiadają?

Olej silnikowy odpowiada przede wszystkim za sprawną pracę silnika i jego podzespołów. Smaruje takie elementy jak wał korbowy, tłoki, czy łożyska, zapobiegając ich szybkiemu zużyciu i awariom. Ponadto, chłodzi oraz odpowiada za odpowiednie ciśnienie w cylindrach, zwiększając szczelność ruchomych elementów silnika. Dbanie o właściwy poziom oleju silnikowego i jego odpowiednie dobranie jest niezwykle istotne, ponieważ jest on kluczowy dla żywotności silnika. Nowoczesne oleje zapobiegają korozji wnętrza silnika, zmniejszają ilość osadów i neutralizują kwasy, stabilizują lepkość w zmiennej temperaturze – redukują ją, by zapobiec pienieniu się oleju i w ogólnym rozrachunku spowalniają jego starzenie się, przez co wystarcza na dłużej i w teorii – można przejechać na nim większe odległości.

Podział olejów silnikowych

Oleje silnikowe dzieli się na mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Pierwsze oleje silnikowe wytwarzane były w procesie destylacji ropy naftowej – dziś uzyskuje się je w wyniku syntezy chemicznej węglowodorów – stąd ich nazwa – syntetyczne. Skąd więc wzięły się półsyntetyczne? Chodzi tutaj o bazę olejową, która stanowi od 80% do 90% składu oleju. Od niej zależą właściwości i jakość oleju silnikowego. Obecnie wyróżniamy 5 grup baz olejowych:

  • Grupa I – oleje, które powstały w procesie destylacji ropy naftowej. Obecnie nie są już stosowane na szeroką skalę – wyjątkiem są specjalne oleje dla starszych silników.
  • Grupa II – destylaty ropy naftowej, które zostały poddane uszlachetnianiu (hydrokrakingowi). Odznaczają się lepszą żywotnością i jakością niż te z grupy I. W niektórych podziałach wyróżnia się jeszcze Grupę II+ dla produktów z podwyższoną jakością.
  • Grupa III – podobnie jak oleje z grupy II są to destylaty ropy naftowej, które zostały poddane uszlachetnianiu. Jednak w przypadku tej grupy, był to bardziej rozbudowany proces. Destylaty zostały poddane kilkukrotnemu hydrokrakingowi. Ich właściwości zbliżone są do bazy syntetycznej.
  • Grupa IV – PAO, czyli krótkołańcuchowe poliolefiny – efekt syntezy chemicznej. Charakteryzują się dużo lepszą jakością niż poprzednie grupy.
  • Grupa V – inne bazy olejowe, które zostały otrzymane w wyniku syntezy chemicznej. Dominują tutaj POE, czyli oleje poliestrowe. Istnieją też oleje silikonowe, fosforanowe i estrowe, które nie są stosowane samodzielnie i służą jedynie jako dodatek do pozostałych baz.

Mając na uwadze oba podziały – oleje mineralne, to oleje złożone z baz, które należą do obu pierwszych grup (Grupa I i Grupa II). Oleje złożone z baz grup I i II oraz grup III, IV i V to oleje półsyntetyczne. W zależności od regulacji krajowych mogą zostać zaliczone do półsyntetyków lub mineralnych. Wszystko zależy od proporcji baz – zazwyczaj jest to 25% lub 30% oleju syntezowanego. Na przykład olej, którego baza stanowi 26% grupy III i 74% grupy II, w jednym kraju zostanie zaliczony do syntetycznych (25%), a w drugim – do mineralnych (30%). Natomiast oleje syntetyczne składają się z baz grup III, IV i V.

Klasyfikacja olejów silnikowych

Oleje można podzielić na różne sposoby. Klasyfikacja olejów silnikowych jest niezwykle płynna i ulega ciągłym modyfikacjom – na przykład wówczas gdy pojawiają się nowe rozwiązania w budowie silnika czy nowe technologie produkcji samych olejów silnikowych. Jak przedstawia się klasyfikacja olejów silnikowych? Tabela umieszczona poniżej ukazuje podstawowy ich podział.

Lepkościowe

Jakościowe

Klasyfikacja SAE

Klasyfikacja ACEA

Klasyfikacja API

Klasyfikacja ILSAC

według producentów silników

Klasyfikacja lepkościowa olejówsilnikowych

Lepkość decyduje o właściwości przepływu oleju w określonej temperaturze. Im wyższa – tym ciecz przepływa wolniej. SAE to oznaczenie olejów silnikowych, które można łatwo znaleźć na każdym opakowaniu tego typu produktów. Klasyfikacja ta została stworzona przez Society Automotive Engineers, a jej zadaniem jest podział olejów na podstawie ich parametrów użytkowych, zawiera ona 14 klas lepkości: 

  • 8 klas wysokich temperatur (letnich) – 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50 i 60,
  • 6 klas niskich temperatur (zimowych) – 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W.  

Zimowe klasy oleju silnikowego ustalane są na podstawie takich czynników jak maksymalna lepkość, jaką może osiągnąć olej w konkretnej temperaturze, minimalna lepkość w 100°C i graniczna temperatura pompowalności. Z kolei letnie klasy olejów silnikowych dotyczą takich czynników jak minimalna i maksymalna lepkość w temperaturze 100°C oraz minimalnej lepkości w temp. 150°C i obciążeniu.

Jakościowa klasa oleju silnikowego

ACEA to klasyfikacja europejska, która dzieli oleje ze względu na rodzaj silnika, w którym mogą być stosowane: 

  • klasa A – silniki benzynowe,
  • klasa B – silniki wysokoprężne pojazdów osobowych i dostawczych, których masa nie przekracza 3,5 tony,
  • klasa C – silniki benzynowe i wysokoprężne z filtrem DPF; lowSAPS oraz midSAPS,
  • klasa E – silniki wysokoprężne pojazdów ciężarowych.

API to natomiast klasyfikacja amerykańska, gdzie normy oznacza się na dwa sposoby:

  • S – silniki benzynowe,
  • C – silniki wysokoprężne,

Po literze, która określa rodzaj silnika, występują kolejne litery, które oznaczają normę właściwą. Im dalsza litera alfabetu, tym nowsza i wyższa kategoria. 

ILSAC to specyfikacja olejów silnikowych, która wywodzi się z klasyfikacji API. Normy ILSAC oznaczane są literami GF i cyframi oznaczającymi kolejno wydawane normy. Obecnie obowiązującą normą jest norma GF-6.

Jak czytać oznaczenia?

Oznaczenia olejów silnikowych czytamy różnie, w zależności od tego, do jakiej klasyfikacji należą. W klasyfikacji SAE Pierwsza liczba, stojąca przed literą „W” wskazuje na lepkość w niższych temperaturach, a druga odnosi się do wyższych temperatur. Na przykład oznaczenie olejów silnikowych 5W30 w produkcie LIQUI MOLY – Olej silnikowy Top Tec 4400 5W-30 będzie oznaczało, że lepkość w niskich temperaturach jest lepkością klasy 5, a w wysokich – 30. W przypadku oznaczenia olejów silnikowych 10W40 – 10 wskazuje na klasę 10 w niskich temperaturach, a 40 w wysokich. Jeżeli Twój silnik potrzebuje tego rodzaju oleju to znajdziesz go na naszej stronie internetowej LIQUI MOLY – Olej silnikowy MoS2 Leichtlauf 10W-40. Należy pamiętać, że oznaczenia te nie odnoszą się do temperatur wynoszących odpowiednio 5 i 30°C. Wskazują one klasę SAE. 

ACEA

Literowe oznaczenia olejów silnikowych w ACEA wskazują na silnik, a cyfra – jego grupę. W jednym oznaczeniu mogą pojawiać się odniesienia do silników benzynowych i wysokoprężnych, ponieważ normy są dla nich tożsame (A5/B5). Poniższa tabela prezentuje normy ACEA dla kategorii A/B oraz C:

Kategoria

Przeznaczenie

A3/B4

Silniki benzynowe i wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

A5/B5

Silniki benzynowe i wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem paliwa zaprojektowane dla olejów o niskiej lepkości. Jednakże nie nadają się do stosowania we wszystkich silnikach – należy zweryfikować informacje u producenta pojazdu.

A7/B7

Silniki benzynowe i wysokoprężne – oleje, które przeszły test Low Speed Pre Ignition (LSPI) w silnikach benzynowych z turbo. Pojawi się na rynku w połowie 2022 roku.

C2

Dla pojazdów z DPF lub katalizatorem TWC. Charakteryzują się średnim poziomem SAPS. Min lepkość HTHS 2,9 mPa*s

C3

Dla pojazdów z DPF lub TWC. Charakteryzują się średnim poziomem SAPS. Min lepkość HTHS 3,5 mPa*s

C4

Dla pojazdów z DPF lub TWC. Charakteryzują się niskim poziomem SAPS. Min lepkość HTHS 3,5 mPa*s

C5

Dla pojazdów z DPF lub TWC. Charakteryzują się średnim poziomem SAPS. Min lepkość HTHS 2,6 mPa*s

C6

Dla pojazdów z DPF lub TWC. Charakteryzują się średnim poziomem SAPS. Oleje, które przeszły test Low Speed Pre Ignition (LSPI) w silnikach benzynowych z turbo. Pojawi się na rynku w połowie 2022 roku. Min lepkość HTHS 2,6 mPa*s

API

W klasyfikacji API obowiązuje prosta zasada. Im dalsza w alfabecie litera występuje po oznaczeniu silnika – tym norma jest nowsza i wyższa. W kategorii silników wysokoprężnych pojawiają się również cyfry, które określają podnormę. Normy, które obecnie obowiązują dla silników benzynowych to: SJ, SL, SM, SN i najnowsza – SP. Dla silników wysokoprężnych obowiązują: CH-4, CI-4. CJ-4 oraz najnowsza – CK-4. W normie API istnieje ograniczona kompatybilność. Zastosowanie oleju o starszej normie w silniku, który został zaprojektowany do nowej normy, może doprowadzić do jego uszkodzenia. W przypadku odwrotnym, gdy zastosowany zostanie olej nowszej normy do silnika starszej generacji – nie powinny wystąpić żadne problemy. Jednak w przypadku zastosowania najnowszych norm olejów do silników starszej generacji również może dojść do jego uszkodzenia – właśnie dlatego nadal produkowane są oleje, które spełniają starsze normy. 

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień
  • Zarejestruj się

Rejestracja

Posiadasz konto?
Zaloguj się lub zresetuj hasło