Wielu kierowców chce samodzielnie podjąć się wymiany lub uzupełnienia oleju silnikowego. Jednak po podniesieniu maski pojazdu zastanawiają się – co dalej? Najlepiej w takiej chwili skorzystać z kilku przydatnych wskazówek. 


Wielu kierowców chce samodzielnie podjąć się wymiany lub uzupełnienia oleju silnikowego. Jednak po podniesieniu maski pojazdu zastanawiają się – co dalej? Najlepiej w takiej chwili skorzystać z kilku przydatnych wskazówek.

Zacznijmy od początku, czyli jak wymienić olej silnikowy?

Na samym początku, jeszcze zanim przejdzie się do wymiany oleju silnikowego w samochodzie, trzeba dowiedzieć się, jaki olej należy zastosować w przypadku danego pojazdu. W tym celu wystarczy zapoznać się ze specyfikacją techniczną auta. Informacje na jej temat znajdują się w instrukcji obsługi samochodu.

Warto również zwrócić uwagę na to, od jakiego producenta wybiera się oleje silnikowe, a także, z jakiego sklepu się je zamawia. Kierowcy często wybierają ofertę LIQUI MOLY oraz produkty takie, jak na przykład:

Co jeszcze należy zrobić przed wymianą oleju silnikowego?

Po ustaleniu, która odmiana oleju silnikowego będzie pasować do auta, nie należy jeszcze przechodzić do wymiany. Jest jeszcze jedna rzecz, którą trzeba zrobić – zebrać niezbędne informacje na temat specyfiki auta.

Ten zestaw wiadomości powinien obejmować takie aspekty, jak dokładna ilość oleju, która jest potrzebna do wymiany zużytej substancji, filtr oleju zakupiony w dobrym sklepie z częściami, klucz do korka spustowego oleju, a także rękawiczki, które uchronią przed zabrudzeniem. Będąc zaopatrzonym w taką wiedzę oraz wyposażenie, można przejść do wymiany oleju silnikowego.

Krok pierwszy – podniesienie auta

Pierwszym krokiem, jaki trzeba wykonać, żeby wymienić olej silnikowy, jest podniesienie samochodu na tyle wysoko, aby pod nim stworzyła się komfortowa przestrzeń do pracy. Warunkiem koniecznym jest to, żeby zadbać o swoje bezpieczeństwo, dlatego warto wykorzystać funkcje sprawdzonych urządzeń, takich jak na przykład podnośnik, rampa lub stojak.

Następnie należy wymienić plastikową osłonkę, która znajduje się pod spodem jednostki napędowej. Jej zadaniem jest zapewnienie lepszej aerodynamiki większości nowoczesnych samochodów, ale także ochrona kluczowych komponentów odpowiadających za prawidłowe działanie całej jednostki. Będą do tego potrzebne podstawowe narzędzia, które służą do odkręcania śrub, czy podważania klipsów.

Krok drugi – zastosowanie płukanki

Aby zapewnić długą żywotność silnikowi oraz zminimalizować ryzyko odkładania się nagaru, warto zastosować tak zwaną „płukankę”. Producent Liqui Moly w swojej ofercie posiada dwa wysokiej jakości produkty:

Oparte są one na nowoczesnych detergentach i dyspergentach, które skutecznie czyszczą z różnego rodzaju zabrudzeń zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne. Tego typu preparaty nie tylko usuwają zabrudzenia, ale również zapobiegają korozji i dokładnie konserwują rowki pierścieni tłokowych.

Płukanie silnika powinno być wykonane jeszcze przed zlaniem starego oleju. Standardowo płukankę wlewa się do rozgrzanego silnika i zostawia na około kwadrans. Po tej czynności można zająć się bezpiecznym spuszczaniem oleju. Dla wielu osób istotny będzie również fakt, że płukanki marki Liqui Moly są obojętne dla środowiska i neutralne wobec uszczelek.

Krok trzeci – spuszczenie oleju

Jak wspomniano wcześniej, to jak wymienić olej silnikowy nie jest aż tak trudne. Warto jednak pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, zarówno jeżeli chodzi o samą wymianę płynu, jak i późniejsze funkcjonowanie auta. Dlatego przed przystąpieniem do kroku drugiego, trzeba sprawdzić, czy nie ma żadnych wycieków oleju. Jeżeli są, konieczne jest oddanie pojazdu do profesjonalnego serwisu mechanicznego.

Aby spuścić olej, pod autem należy najpierw umieścić pojemnik. Może być to wiadro lub inny zbiornik, który pomieści całą ciecz. Należy wcześniej upewnić się, że przygotowany pojemnik pomieści cały olej. Jeśli wybierzemy zbyt mały, może dojść do przelania i ubrudzenia przestrzeni wokół. Następnie należy poluzować korek spustowy, przekręcając go w kierunku przeciwnym do ruchów wskazówek zegara. Dzięki temu olej silnikowy powinien bez problemu wypłynąć.

Krok czwarty – wymiana starego filtra na nowy

Kolejnym krokiem jest wymiana starego filtra na nowy. Aby to zrobić, trzeba zlokalizować używany już wcześniej komponent. Jest on przykręcony do silnika i ma zazwyczaj rzucający się w oczy kolor. W niektórych modelach aut znajduje się on również w specjalnej obudowie.

Następnie trzeba poluzować filtr oleju, używając klucza. W tym momencie olej powinien zacząć spływać z góry i ściekać do pojemnika. W momencie, kiedy strumyk ustanie, można dokończyć wymianę. Tutaj ważna uwaga – należy pamiętać, żeby usunąć nie tylko stary filtr, ale także znajdującą się pod nim uszczelkę. Przed wymianą trzeba również wytrzeć powierzchnię w miejscu, gdzie zostanie dokręcony nowy filtr.

Ostatni element, to wymiana korka spustowego i dokręcenie go do momentu, kiedy będzie odpowiednio dopasowany. Warto tutaj zaopatrzyć się w klucz dynamometryczny, ponieważ wielu producentów pozostawia swoje rekomendacje odnośnie do specyfikacji momentu obrotowego. Cały proces można zakończyć włożeniem nowego filtra oleju – przed tym krokiem, można jeszcze nawilżyć gumową uszczelkę, dzięki temu można uzyskać lepsze uszczelnienie podczas dokręcania elementu.

Krok piąty – uzupełnienie oleju

Krok piąty to ostatnie czynności związane z tym, jak dolać olej silnikowy. Kiedy filtr oleju oraz korek spustowy zostaną wymienione, należy ponownie zamontować podkładkę i opuścić samochód z powrotem na ziemię. Następnie można otworzyć maskę i zdjąć korek oleju. Powinna się na nim znajdować informacja w postaci symbolu puszki z olejem. Potem, używając lejka, można napełnić silnik olejem silnikowym w ilości, którą rekomenduje producent.

Jak uzupełnić olej w silniku – zakończenie prac

Na koniec, kiedy kierowca odczekał już kilka minut, aż olej opadnie, trzeba wziąć wskaźnik i sprawdzić poziom oleju silnikowego. Jeżeli jest odpowiedni, można uznać, że cała czynność zakończyła się sukcesem. Wystarczy jeszcze uruchomić samochód i pozwolić mu pracować na biegu jałowym, a następnie sprawdzić, czy nie ma wycieku pod pojazdem, a także naokoło filtra oleju. Jeżeli nie, prace zostały przeprowadzone poprawnie.

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień
  • Zarejestruj się

Rejestracja

Posiadasz konto?
Zaloguj się lub zresetuj hasło