Znasz sytuację, w której wciskasz pedał gazu coraz mocniej, odpuszczasz sprzęgło, a Twój samochód nie jedzie? Brak mocy w aucie może mieć swoje przyczyny w wielu różnych czynnikach. Dlaczego samochód nie ma mocy przy ruszaniu? Sprawdź, z jakich powodów auto nie rusza z miejsca.

Brak mocy w samochodzie spowodowany zapchanymi filtrami

Jedną z najczęstszych i jednocześnie dosyć błahych przyczyn braku mocy samochodu są zabrudzone filtry, zwłaszcza:

  • filtr powietrza,
  • filtr paliwa,
  • filtr cząstek stałych DPF.

Pierwszym krokiem będzie sprawdzenie stanu filtrów i podjęcie próby ich wyczyszczenia. Jeśli to nie pomoże, można je wymienić na nowe. Filtr powietrza powinien wyłapywać wszystkie zabrudzenia, pyłki i drobinki kurzu znajdujące się w powietrzu. W momencie jego zapchania zanieczyszczenia trafiają do cylindrów, przez co silnik może tracić moc. Częste poruszanie się po utwardzonych czy szutrowych drogach, gdzie cały czas jest wzniecany kurz, powoduje konieczność częstej wymiany czy czyszczenia filtra powietrza – zasadniczo powinno się to odbywać co 20–30 tys. km, ale przy takiej eksploatacji najlepiej robić to raz do roku.

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że należy regularnie wymieniać filtry w samochodzie, zwłaszcza filtr paliwa – co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Od prawidłowej pracy tego elementu jest uzależniona trwałość droższych elementów układu zasilania pojazdu, a więc wtryskiwaczy czy pompy paliwowej. Filtr paliwa przepuszczający zabrudzenia powoduje, że te elementy nie będą działać prawidłowo.

W silnikach diesla spadek mocy w aucie może być spowodowany przede wszystkim nieprawidłowym funkcjonowaniem filtra cząstek stałych DPF. Filtr ten jest montowany w nowszych dieslach i niestety koszty jego wymiany są wysokie. Zabrudzony filtr cząstek stałych DPF warto w pierwszej kolejności spróbować wyczyścić. Nie zawsze będzie to możliwe. Do czyszczenia filtrów cząstek stałych służy płyn LIQUI MOLY Pro-Line DPF. Rozpuszcza on zanieczyszczenia w filtrach DPF, zapewniając optymalne osiągi pojazdu i silnika przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa. Dla przedłużenia żywotności filtra cząstek stałych i zabezpieczenia się przed ponownym brakiem mocy w aucie wykorzystaj dodatek do ochrony filtra DPF LIQUI MOLY.

W przypadku, gdy i to nie przyniesie określonych skutków i nadal będziesz doświadczać spadku mocy w aucie, problemem może być układ dolotowy.

Układ dolotowy jako przyczyna spadku mocy w aucie

Zwłaszcza wtedy, gdy problemem jest brak mocy w aucie z dieslem z turbodoładowaniem, na szczególną uwagę zasługuje układ dolotowy. Wraz z upływem czasu w kolektorze ssącym będzie się odkładać nagar, negatywnie wpływając na działanie całego układu. W przypadku samochodów wyposażonych w silnik diesla może dojść do blokowania się klapek regulujących długość kanałów.

Mogą pojawić się pewne nieszczelności na gumowych przewodach odpowiadających za dostarczenie powietrza do cylindrów. Z taką sytuacją występuje pobieranie tzw. lewego powietrza lub też utrata ciśnienia doładowania, jeśli wspomniane nieszczelności mają miejsce za turbosprężarką. Jeśli to nieszczelne przewody dolotowe odpowiadają za brak mocy w samochodzie, trzeba je wymienić.

Awaria działania układu recyrkulacji spalin

Nagar nie tylko gromadzi się w kolektorze ssącym pojazdu, ale także może on zablokować układ recyrkulacji spalin – EGR. W parze ze spadkiem mocy w samochodzie dochodzi do dymienia na czarno z rury wydechowej. Brak mocy w aucie może wtedy występować np. tylko w dolnym zakresie obrotów lub niezależnie od nich. Pojawiają się też kłopoty z uruchomieniem pojazdu. W pierwszej kolejności spróbuj przeczyścić układ recyrkulacji spalin. Jeśli nie będzie to możliwe, część trzeba będzie wymienić.

Samochód nie ma mocy przy ruszaniu – sprawdź układ zapłonowy

Jeśli podczas ruszania samochód nie ma dostatecznie mocy i gaśnie, możesz podejrzewać nieprawidłowe działanie układu zapłonowego. Problem może tkwić w:

  • świecach zapłonowych, które podlegają regularnej, okresowej wymianie, w odstępach zalecanych przez producenta,
  • aparacie zapłonowym – może ulec zużyciu i powodować problemy z rozruchem oraz falowanie obrotów,
  • przewodach zapłonowych – ulegają one degradacji w miarę eksploatacji i trzeba je wymienić.

Problemy z mocą samochodu związane z układem paliwowym

Nie jest tajemnicą, że samochód może nieprawidłowo pracować, jeśli tankujesz paliwo niskiej jakości. Nieprawidłowa mieszanka paliwowa może być źle spalana w układzie. Może to prowadzić do spadku mocy samochodu wywołanego awarią np. wtryskiwaczy – zarówno w autach ze wtryskiem bezpośrednim, jak i z common rail. Dochodzi wówczas do rozszczelnienia układu zasilania pojazdu. W przypadku konieczności wyczyszczenia układu wtryskowego przy braku mocy w aucie z dieslem warto wykorzystać płyn LIQUI MOLY Pro-Line. Służy on do napełniania filtra paliwa. Pozwala na czyszczenie układu wtryskowego silników typu diesel i należy go stosować zamiast oleju napędowego w czasie wymiany wspomnianego filtra.

Za brak mocy w autach diesel mogą także odpowiadać usterki wysokociśnieniowych pomp paliwa, co jest powszechnie występującym zjawiskiem.

Awaria elektroniki w aucie

Niepokój budzi nagły brak mocy w samochodzie podczas jazdy. Przyczyna może tkwić w awarii systemu elektroniki. Niewykluczone, że któryś z czujników zaczyna wysyłać do komputera pokładowego błędne dane, co zwykle powoduje nagły spadek mocy. Na ogół winna jest niedziałająca prawidłowo sonda lambda lub przepływomierz.

Kiedy samochód nie ma mocy i szarpie po wciśnięciu pedału gazu, to konieczna będzie wizyta u elektryka samochodowego. Najczęściej do awarii czujników elektronicznych dochodzi w samochodach wyposażonych w silnik benzynowy, ale mogą one się zdarzyć również w dieslach.

Zepsucie przepływomierza

Awaria elektroniki w aucie może powodować utratę mocy silnika samochodu, a winny może być wspominany już przepływomierz. Dzięki niemu sterownik jednostki dokładnie określa, jaki skład powinna mieć mieszanka paliwowo-powietrzna. Na podstawie danych zgromadzonych przez przepływomierz sterownik dobiera objętość pobieranego powietrza. Uszkodzenie przepływomierza powoduje wysyłanie nieprawidłowych sygnałów, przez co komputer pokładowy nie jest w stanie ustalić prawidłowego składu mieszanki.

Nieprawidłowo działający intercooler

Element określany jako intercooler pełni funkcję chłodnicy powietrza pochodzącego z turbosprężarki przed skierowaniem go do cylindrów. Czynnikiem chłodzącym jest powietrze zewnętrzne. Intercooler jest montowany w dobrze wyeksponowanych miejscach, dzięki czemu łatwo się go czyści i wymienia, ale nietrudno też go zabrudzić.

Awaria w obrębie układu hamulcowego

Brak mocy w samochodzie może być spowodowany nie tylko niesprawnym silnikiem, ale także nieprawidłowo działającymi hamulcami. Silnik nie będzie w stanie rozwinąć prędkości, co będzie odczuwalne jako brak mocy w aucie podczas jazdy, a jeśli tłoczki się zapieką, dojdzie do zatarcia zacisków lub zepsucia mechanizmu hamulca ręcznego. Warto wtedy wyczyścić wszelkie elementy układu hamulcowego, aby przywrócić im naturalną ruchliwość. Można wykorzystać w tym celu środek do szybkiego czyszczenia i odtłuszczania części LIQUI MOLY, czyli szybki zmywacz. Zaciski hamulcowe można poddawać regeneracji.

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień
  • Zarejestruj się

Rejestracja

Posiadasz konto?
Zaloguj się lub zresetuj hasło